Burger Partij Amersfoort ( BPA )
Fractie
College van B&W der Gemeente Amersfoort T.a.v. de Burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort Amersfoort, 4 december 2003
Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,
Op grond van artikel 37 Reglement van Orde voor de Raad, wil de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.
Inleiding. De provincie heeft recent aan de staatssecretaris van VROM de provinciale rapportage luchtkwaliteit 2002 aangeboden. Het rapport beschrijft de overschrijdingen in de luchtkwaliteit in de provincie Utrecht waarbij "stikstofdioxide "en "fijne stof " de meeste kritische zijn. In onze gemeente doen deze overschrijdingen zich vooral voor rondom de A-1, de A-28 en het kruispunt Hoevelaken. Op zich niet verwonderlijk. Nu moet binnen 6 maanden de gemeente Amersfoort, conform artikel 25 van het Besluit Luchtkwaliteit, definitieve plannen maken om uiterlijk in 2010 te gaan voldoen aan de wettelijke luchtkwaliteitsnormen. Hier zijn twee zaken mee in conflict, ten eerste de aanleg van extra rijstroken rondom het kruispunt Hoevelaken langs de A-1 en de A-28, en ten tweede de geplande Houtmassacentrale ( HMC ) die, nu hij niet ten westen van Vathorst mag komen maar ten oosten, steeds dichter bij het kruispunt Hoevelaken, bij Vathorst en bij de A-1 komt te liggen. Vragen van de BPA Fractie:
In afwachting van uw spoedige schriftelijke beantwoording,
Namens de Burger Partij Amersfoort ( BPA )
Hans van Wegen Kees Kraanen ___________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d 23-12- 2003). ___________________________________________________________________________
Antw. Vraag 1 Streefdatum is 1 mei 2004. De gemeente heeft een subsidieverzoek ten behoeve van het opstellen van deze plannen ingediend. Na verkrijging zal een meer gespecificeerd onderzoek naar de knelpunten starten. Afhankelijk van deze uitkomsten wordt het actieplan opgesteld. De voortgang is mede afhankelijk van het overleg met RWS welke soortgelijke onderzoeksverplichtingen heeft in het kader van de Spoedwet wegverbreding. Antw. Vraag 2 en 3 Ja. In opdracht van de afdeling Milieu is op 3 mei van dit jaar door TNO een rapport uitgebracht over de huidige en toekomstige luchtkwaliteit rondom het knooppunt. Conclusie is dat de kwaliteit (ondanks de verwachte verkeerstoename) zal verbeteren (effecten treden op door relatief schonere motoren en lagere achtergrondconcentraties). Hoewel door TNO geen onderzoek op woningniveau is gedaan is de verwachting van de afdeling milieu dat de luchtkwaliteit vooral rond de ongelijkvloerse kruising van de A1 met de Amersfoortsestraat/Nijkerkerstraat ondanks de verwachte verbetering niet aan de norm zal voldoen en dus (voor een of meer bestaande woningen) nader onderzoek en mogelijk maatregelen nodig zullen zijn. De genoemde actieplannen moeten hier duidelijkheid over geven. Voor de Hoef, Vathorst, Zielhorst en Kattenbroek geldt dat een verbetering op zal treden en dat ter plaatse van gevoelige functies voldaan zal worden aan de wettelijke grenswaarden. Antw. Vraag 4 Bij de voorbereiding van de locatie is door TNO onderzoek uitgevoerd naar diverse soorten emmissies van de HMC. De bijdrage van de centrale aan de locale luchtkwaliteit is zeer gering ten opzichte van de huidige achtergrondconcentraties. Zelfs bij een 10 maal zoveel grotere emissie dan is toegestaan (bv. bij storingen) worden grenswaarden voor de luchtkwaliteit niet overschreden. Antw. Vraag 5 Door het besluit van Eneco en de reactie van het OBV waarover het college de raad eerder heeft geinformeerd, is beantwoording van deze vraag niet langer opportuun.
| ||